๐ เคถ्เคฒोเค (Sanskrit)
เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏाเคฃि เคชเคฐाเคฃ्เคฏाเคนुเคฐिเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏेเคญ्เคฏः เคชเคฐं เคฎเคจः ।
เคฎเคจเคธเคธ्เคคु เคชเคฐा เคฌुเคฆ्เคงिเคฐ्เคฏो เคฌुเคฆ्เคงेः เคชเคฐเคคเคธ्เคคु เคธः ॥ 42 ॥
๐ค IAST Transliteration
indriyฤแนi parฤแนy ฤhur indriyebhyaแธฅ paraแน manaแธฅ
manasas tu parฤ buddhir yo buddheแธฅ paratas tu saแธฅ ॥ 42 ॥
๐ฎ๐ณ เคนिเคจ्เคฆी เค เคจुเคตाเคฆ (Hindi Translation)
เคเคนा เคเคฏा เคนै เคि เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏाँ (senses) เคถ्เคฐेเคท्เค เคนैं,
เคชเคฐเคจ्เคคु เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏों เคธे เคถ्เคฐेเคท्เค เคนै เคฎเคจ,
เคฎเคจ เคธे เคถ्เคฐेเคท्เค เคนै เคฌुเคฆ्เคงि (เคตिเคตेเค),
เคเคฐ เคฌुเคฆ्เคงि เคธे เคญी เคชเคฐे เคนै เคตเคน (เคเคค्เคฎा)।
๐ English Translation
It is said that the senses are superior (to the body),
but higher than the senses is the mind,
higher than the mind is the intellect,
and beyond the intellect is He (the Self, or the soul).
๐ง เคต्เคฏाเค्เคฏा (Detailed Explanation in Hindi)
เคเคธ เคถ्เคฒोเค เคฎें เคญเคเคตाเคจ เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคจे เคฎเคจुเคท्เคฏ เคे เคंเคคเคฐिเค เคคंเคค्เคฐ เคा เคฏोเคिเค เคตिเคถ्เคฒेเคทเคฃ เคिเคฏा เคนै — เคเค เคเคฐเคฃเคฌเคฆ्เคง เคธंเคฐเคเคจा (hierarchy) เคो เคเคค्เคฎ-เคธाเค्เคทाเคค्เคाเคฐ เคी เคฆिเคถा เคฎें เคฎाเคฐ्เคเคฆเคฐ्เคถเค เคนै:
-
เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏाँ (Indriyฤแนi) – เคฏे เคฌाเคน्เคฏ เคตिเคทเคฏों เคธे เคธंเคชเคฐ्เค เคเคฐाเคคी เคนैं।
-
เคฎเคจ (Manas) – เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏों เคธे เคช्เคฐाเคช्เคค เคाเคจเคाเคฐी เคो เคเค्เคाเคं เคเคฐ เคญाเคตเคจाเคं เคฎें เคฌเคฆเคฒเคคा เคนै।
-
เคฌुเคฆ्เคงि (Buddhi) – เคจिเคฐ्เคฃเคฏ เคฒेเคจे เคी เคถเค्เคคि เคนै, เคो เคธเคนी เคเคฐ เคเคฒเคค เคฎें เคญेเคฆ เคเคฐเคคी เคนै।
-
เคธः (ฤtman / Puruแนฃa) – เคฏเคน เคเคค्เคฎा เคนै, เคो เคธเคฌเคा เคชเคฐเคฎ เคธ्เคฐोเคค เคเคฐ เคธाเค्เคทी เคนै।
๐ เคเคธเคा เค
เคฐ्เคฅ เคนै เคि เคตाเคธเคจा เคो เคीเคคเคจे เคे เคฒिเค, เคेเคตเคฒ เคเคจ्เคฆ्เคฐिเคฏों เคो เคธंเคฏเคฎिเคค เคเคฐเคจा เคนी เคชเคฐ्เคฏाเคช्เคค เคจเคนीं เคนै।
เคนเคฎें เคฎเคจ เคो เคญी เคจिเคฏंเคค्เคฐเคฃ เคฎें เคฒेเคจा เคนोเคा, เคซिเคฐ เคฌुเคฆ्เคงि เคो เคคेเค เคเคฐ เคจिเคท्เคชเค्เคท เคฌเคจाเคจा เคนोเคा।
เคคเคฌ เคाเคเคฐ เคเคค्เคฎा เคी เค
เคจुเคญूเคคि เคธंเคญเคต เคนै।
๐ Detailed Explanation in English
Krishna unveils a profound inner hierarchy that defines our spiritual structure:
-
Senses (indriyฤแนi) – interact with the outer world.
-
Mind (manas) – processes sensory input and forms desire.
-
Intellect (buddhi) – decides, judges, and discriminates.
-
Self (ฤtman) – the ultimate seer, unchanging, and eternal.
๐ The idea is:
The closer you get inward, the more powerful and subtle the control becomes.
-
When senses dominate, you live in reaction.
-
When mind dominates, you live in emotion.
-
When intellect dominates, you live in reason.
-
When soul awakens, you live in truth.
This structure shows how one can ascend spiritually—by turning inward through discipline, self-inquiry, and meditation.
๐ก Life Lessons / Practical Takeaways
-
๐ Know your inner architecture — from gross to subtle.
-
๐ง♀️ True strength comes from controlling not just senses, but the mind and intellect too.
-
๐ Don't live at the surface (senses); dive deeper into self-awareness.
-
๐ง Sharpen your intellect — it's your sword against confusion.
-
๐ฅ The soul is the ultimate authority—listen to its silent wisdom.
๐ Conclusion
Krishna gives Arjuna — and all of us — a blueprint of the inner battlefield.
To conquer desire, don't stop at controlling the senses — go further:
Discipline the mind, purify the intellect, and connect with the soul.
In the next shloka, Krishna will urge the seeker to rise from within, and firmly establish themselves in the power of the Self to overcome delusion.
No comments:
Post a Comment