๐ เคถ्เคฒोเค (Sanskrit)
เคช्เคฐเคृเคคेः เค्เคฐिเคฏเคฎाเคฃाเคจि เคुเคฃैः เคเคฐ्เคฎाเคฃि เคธเคฐ्เคตเคถः ।
เค
เคนเค्เคाเคฐเคตिเคฎूเคขाเคค्เคฎा เคเคฐ्เคคाเคนเคฎिเคคि เคฎเคจ्เคฏเคคे ॥ 27 ॥
๐ค IAST Transliteration
prakแนteแธฅ kriyamฤแนฤni guแนaiแธฅ karmฤแนi sarvaลaแธฅ
ahaแน
kฤra-vimลซแธhฤtmฤ kartฤham iti manyate ॥ 27 ॥
๐ฎ๐ณ เคนिเคจ्เคฆी เค เคจुเคตाเคฆ (Hindi Translation)
เคช्เคฐเคृเคคि เคे เคुเคฃों เคฆ्เคตाเคฐा เคธเคฌ เคช्เคฐเคाเคฐ เคे เคเคฐ्เคฎ เคธ्เคตाเคญाเคตिเค เคฐूเคช เคธे เคนोเคคे เคนैं, เคชเคฐंเคคु เค เคนंเคाเคฐ เคธे เคฎोเคนिเคค เคเคค्เคฎा เคฏเคน เคธोเคเคคी เคนै เคि "เคฎैं เคนी เคเคฐ्เคคा เคนूँ।"
๐ English Translation
All actions are performed by the modes (gunas) of material nature, but the deluded soul, under the influence of ego, thinks, "I am the doer."
๐ง เคต्เคฏाเค्เคฏा (Detailed Explanation in Hindi)
เคเคธ เคถ्เคฒोเค เคฎें เคญเคเคตाเคจ เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคเคฐ्เคฎ เคे เคूเคข़ เคธिเคฆ्เคงांเคค เคो เคช्เคฐเคเค เคเคฐเคคे เคนैं:
-
"เคช्เคฐเคृเคคेः เค्เคฐिเคฏเคฎाเคฃाเคจि เคเคฐ्เคฎाเคฃि" — เคธाเคฐे เคเคฐ्เคฎ เคช्เคฐเคृเคคि เคे เคुเคฃों (เคธเคค्เคค्เคต, เคฐเคเคธ, เคคเคฎเคธ) เคे เคฆ्เคตाเคฐा เคนो เคฐเคนे เคนैं।
-
"เค เคนเค्เคाเคฐเคตिเคฎूเคขाเคค्เคฎा" — เคो เคเคค्เคฎा เค เคนंเคाเคฐ เคธे เคฎोเคนिเคค เคนै…
-
"เคเคฐ्เคคाเคฝเคนเคฎिเคคि เคฎเคจ्เคฏเคคे" — เคตเคน เคธोเคเคคी เคนै เคि “เคฎैं เคนी เคธเคฌ เคुเค เคเคฐ เคฐเคนा เคนूँ।”
๐ เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें, เคถเคฐीเคฐ, เคंเคฆ्เคฐिเคฏाँ, เคฎเคจ เคเคฐ เคฌुเคฆ्เคงि — เคฏे เคธเคฌ เคช्เคฐเคृเคคि เคธे เคเคค्เคชเคจ्เคจ เคนैं เคเคฐ เคช्เคฐเคृเคคि เคे เคुเคฃों เคฆ्เคตाเคฐा เคธंเคाเคฒिเคค เคนोเคคे เคนैं।
เคชเคฐंเคคु เค
เคนंเคाเคฐ เคे เคाเคฐเคฃ เคीเคต เคธोเคเคคा เคนै เคि "เคฎैं เคนी เคธเคฌ เคुเค เคเคฐ เคฐเคนा เคนूँ", เคเคฐ เคเคธी เคญ्เคฐांเคคि เคฎें เคตเคน เคเคฐ्เคฎों เคे เคฌंเคงเคจ เคฎें เคฌंเคงเคคा เคเคฒा เคाเคคा เคนै।
เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคฏเคน เคธिเคा เคฐเคนे เคนैं เคि เคो เคเคธ เคธเคค्เคฏ เคो เคจเคนीं เคธเคฎเคเคคे, เคตे “เคเคฐ्เคคा-เคญाเคต” เคธे เค्เคฐเคธ्เคค เคฐเคนเคคे เคนैं, เคเคฌเคि เค्เคाเคจी เคต्เคฏเค्เคคि เคธเคฎเคเคคा เคนै เคि เคตเคน เคธाเค्เคทी เคฎाเคค्เคฐ เคนै।
๐ Detailed Explanation in English
Krishna here reveals a core principle of Karma Yoga:
-
All actions are driven by prakriti—nature—and its three gunas: sattva (purity), rajas (activity), and tamas (inertia).
-
The ego-deluded self thinks, “I am the doer.”
-
But that is illusion, not realization.
๐ In truth, the body, senses, and mind operate based on natural tendencies and instincts.
The self (Atman) is pure, untouched, and non-doer by nature. Yet, under ego's spell, we misidentify ourselves with the body-mind complex, claiming authorship over action.
This mistaken identity leads to karma-bandhan (bondage of action), anxiety, and suffering.
Krishna is urging Arjuna—and all of us—to transcend ego and false doership, and recognize that we are witnesses, not the ultimate agents.
๐ก Life Lessons / Practical Takeaways
-
๐ช You are not your actions—you are the observer.
-
๐ญ Ego claims “I am the doer,” but wisdom knows better.
-
⚖️ Actions arise from nature’s forces—not from your true self.
-
๐ง Let go of doer-ship to attain inner freedom.
-
๐ Real detachment begins with understanding this truth.
๐ Conclusion
This verse strips away the illusion that “I am doing everything.”
Krishna reveals a deeper truth: you are not the doer—nature is.
And until you realize this, you will remain entangled in karma, stress, and suffering.
Free yourself by surrendering the ego, and act with awareness that you are a channel, not the controller.
In the next shloka, Krishna will explain how the knower of truth sees beyond these illusions and remains unaffected by action.
No comments:
Post a Comment