Friday, September 5, 2025

๐Ÿ”ฅ Desire: The Eternal Enemy That Covers Wisdom | Bhagavad Gita Chapter 3, Shloka 39 Explained

๐Ÿ“œ เคถ्เคฒोเค• (Sanskrit)

เค†เคตृเคคं เคœ्เคžाเคจเคฎेเคคेเคจ เคœ्เคžाเคจिเคจो เคจिเคค्เคฏเคตैเคฐिเคฃा ।
เค•ाเคฎเคฐूเคชेเคฃ เค•ौเคจ्เคคेเคฏ เคฆुเคท्เคชूเคฐेเคฃाเคจเคฒेเคจ เคš ॥ 39 ॥


๐Ÿ”ค IAST Transliteration

ฤvแน›taแน jรฑฤnam etena jรฑฤnino nitya-vairiแน‡ฤ
kฤma-rลซpeแน‡a kaunteya duแนฃpลซreแน‡ฤnalena ca ॥ 39 ॥


๐Ÿ‡ฎ๐Ÿ‡ณ เคนिเคจ्เคฆी เค…เคจुเคตाเคฆ (Hindi Translation)

เคนे เค•ौเคจ्เคคेเคฏ (เค…เคฐ्เคœुเคจ)! เคฏเคน เคœ्เคžाเคจ เค•ाเคฎ เคฐूเคชी, เคจिเคค्เคฏ เคถเคค्เคฐु เค•े เคฆ्เคตाเคฐा เค†เคš्เค›ाเคฆिเคค (เคขเค•ा) เคนै, เคœो เคฆुเคท्เคชूเคฐ (เค•เคญी เคจ เคญเคฐเคจे เคตाเคฒा) เค”เคฐ เค…เคจเคฒ (เค…เค—्เคจि) เค•े เคธเคฎाเคจ เคนै।


๐ŸŒ English Translation

O Kaunteya (Arjuna), knowledge is covered by this eternal enemy of the wise—desire, which appears as an unquenchable fire and is never satisfied.


๐Ÿง  เคต्เคฏाเค–्เคฏा (Detailed Explanation in Hindi)

เคญเค—เคตाเคจ เคถ्เคฐीเค•ृเคท्เคฃ เค‡เคธ เคถ्เคฒोเค• เคฎें เคฌเคคाเคคे เคนैं เค•ि:

  • "เค†เคตृเคคं เคœ्เคžाเคจเคฎ्" — เค†เคค्เคฎा เค•ा เคถुเคฆ्เคง เคœ्เคžाเคจ, เคฌुเคฆ्เคงि, เค”เคฐ เคตिเคตेเค• เค‡เคธ เคšीเคœ़ เคธे เคขเค•ा เคนुเค† เคนै।

  • "เคเคคेเคจ" — เค‡เคธ เคถเคค्เคฐु เค•े เคฆ्เคตाเคฐा। เค•ौเคจ-เคธा เคถเคค्เคฐु?

  • "เค•ाเคฎเคฐूเคชेเคฃ"เค•ाเคฎเคจा (เคตाเคธเคจा) เค•े เคฐूเคช เคฎें।

  • "เคœ्เคžाเคจिเคจः เคจिเคค्เคฏเคตैเคฐिเคฃा" — เคฏเคน เคœ्เคžाเคจिเคฏों เค•ा เคญी เคถाเคถ्เคตเคค (เคจिเคค्เคฏ) เคถเคค्เคฐु เคนै।

  • "เคฆुเคท्เคชूเคฐेเคฃ" — เคฏเคน เค•เคญी เคธंเคคुเคท्เคŸ เคจเคนीं เคนोเคคा।

  • "เค…เคจเคฒेเคจ" — เคœैเคธे เค…เค—्เคจि เค•ो เคˆंเคงเคจ เคšाเคนिเค เคนोเคคा เคนै, เคตैเคธे เคนी เคฏเคน เค‡เคš्เค›ा เคฌเคข़เคคी เคœाเคคी เคนै।

๐Ÿ‘‰ เคฏเคน เคถ्เคฒोเค• เคเค• เค•เค ोเคฐ เคธเคค्เคฏ เค•ो เคช्เคฐเค•เคŸ เค•เคฐเคคा เคนै —
เคฏเคน เคตाเคธเคจा, เคœो เค…ंเคคเคนीเคจ เคนै, เคเค• เคฌाเคฐ เคœाเค—เคจे เค•े เคฌाเคฆ เค†เคค्เคฎा เค•े เคœ्เคžाเคจ เค•ो เคขเค• เคฆेเคคी เคนै, เค”เคฐ เคฌुเคฆ्เคงिเคฎाเคจ เคต्เคฏเค•्เคคि เคญी เค‡เคธเค•े เคœाเคฒ เคฎें เคซँเคธ เคธเค•เคคा เคนै।


๐Ÿ“– Detailed Explanation in English

Krishna makes it very clear:

Even the wise (jรฑฤnin) are vulnerable to the eternal enemydesire (kฤma).

  • It covers their wisdom (jรฑฤnam ฤvแน›tam).

  • This desire is never satisfied (duแนฃpลซra), like a blazing fire (anala).

  • It keeps growing, demanding more fuel—more pleasure, more gain, more indulgence.

๐Ÿ‘‰ Desire is deceptive. It doesn't come with fangs and claws—it comes as a sweet craving, a seeming harmless longing
But once allowed in, it consumes peace, clarity, and wisdom.

Even great sages fall when they do not guard their mind against this fire.

This is not a denial of all desires—but a call for disciplined desire, not enslaving desire.


๐Ÿ’ก Life Lessons / Practical Takeaways

  • ๐Ÿ”ฅ Uncontrolled desire is the eternal enemy—even for the wise.

  • ๐Ÿง  Wisdom is not enough—it must be protected.

  • ๐Ÿ›‘ Cravings grow stronger the more you feed them—starve them with awareness.

  • ๐Ÿ’ญ Watch every subtle longing—it may grow into a blazing fire.

  • ๐Ÿง˜ Real strength is saying "no" to the unnecessary.


๐Ÿ”š Conclusion

Krishna has now personified desire as a powerful inner enemy:

It hides wisdom, never rests, and demands endlessly.

To win the inner war, we must learn to recognize desire early, and deal with it before it becomes a raging fire.

In the next verse, Krishna will reveal where exactly desire resides—and how it captures the instruments of knowledge.

No comments:

Post a Comment

๐Ÿ”ฅ The Yogic Control Over the Body | Bhagavad Gita Chapter 6, Verse 22 Explained

๐Ÿ“– Sanskrit Shloka เคฏเคฅैเคงांเคธि เคธเคฎिเคฆ्เคฆเค—्เคงाเคจि เค•ूเคŸเคธ्เคฅाเคจि เคฎเคฃिเคจाเคญाเคจि। เคเคตं เคถเคฐीเคฐाเคฃि เคธंเคธृเคœ्เคฏ เคฏोเค—ी เคจ เคฎुเคž्เคšเคคि ॥ 6.22 ॥ ๐Ÿ”ค IAST Transliteration yatha...