Sanskrit Shloka
चातुर्वर्ण्यं मया सृष्टं गुणकर्मविभागशः ।
तस्य कर्तारमपि मां विद्ध्यकर्तारमव्ययम् ॥
IAST Transliteration
cātur-varṇyaṁ mayā sṛṣṭaṁ guṇa-karma-vibhāgaśaḥ
tasya kartāram api māṁ viddhy akartāram avyayam
Hindi Translation
गुण और कर्म के विभाग के अनुसार, चार वर्णों की रचना मैंने की है। यद्यपि मैं उसका कर्ता हूँ, फिर भी जानो कि मैं अकर्ता और अविनाशी हूँ।
English Translation
The four divisions of human society were created by Me according to the distribution of qualities and actions. Although I am their creator, know that I am the non-doer and immutable.
Detailed Explanation in Hindi
भगवान कृष्ण यहाँ समाज की एक प्राचीन संरचना — चातुर्वर्ण्य व्यवस्था — का उल्लेख करते हैं।
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गुणकर्मविभागशः — यह विभाजन जन्म के आधार पर नहीं, बल्कि व्यक्ति के गुण (स्वभाव, मानसिक प्रवृत्तियाँ) और कर्म (कार्य, आचरण) के आधार पर है।
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मया सृष्टं — इसका मूल उद्देश्य समाज में संतुलन और सहयोग स्थापित करना था।
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अकर्ता — यद्यपि भगवान ने इसे बनाया, वे स्वयं इन कार्यों से अछूते हैं और कर्मबंध से मुक्त हैं।
दुर्भाग्य से, समय के साथ इस व्यवस्था को जन्म-आधारित प्रणाली में बदल दिया गया, जो मूल गीता के सिद्धांत के विपरीत है।
Detailed Explanation in English
Krishna explains that He established the fourfold division of society — not as a rigid caste-by-birth system, but based on guna (innate qualities) and karma (actions).
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Merit-based, not birth-based — The original intent was to align people’s natural tendencies and skills with their societal roles.
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Divine neutrality — Although He set it into motion, Krishna remains the non-doer, untouched by its workings.
Over centuries, misunderstanding and misuse have led to distortions of this principle. The original Gita vision promotes a dynamic and fair social structure.
Life Lessons
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True varna is about qualities and deeds, not birth.
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Everyone has a unique role — harmony comes from aligning with one’s nature.
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Divine order doesn’t bind God — He creates without being entangled.
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Misinterpretation can distort truth — Go back to original scriptures.
Conclusion
यह श्लोक हमें एक गहरी सामाजिक शिक्षा देता है — कि समाज का वर्गीकरण गुण और कर्म के आधार पर होना चाहिए, न कि वंश के आधार पर।
Krishna’s original vision was about balance, merit, and mutual service, not hierarchy and discrimination.
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