๐ เคถ्เคฒोเค (Sanskrit)
เคจ เคเคฐ्เคฎเคฃाเคฎเคจाเคฐเคฎ्เคญाเคจ्เคจैเคท्เคเคฐ्เคฎ्เคฏं เคชुเคฐुเคทोเคฝเคถ्เคจुเคคे ।
เคจ เค เคธเคจ्เคจ्เคฏเคธเคจाเคฆेเคต เคธिเคฆ्เคงिं เคธเคฎเคงिเคเค्เคเคคि ॥ 4 ॥
๐ค IAST Transliteration
na karmaแนฤm anฤrambhฤn naiแนฃkarmyaแน puruแนฃo ’ลnute
na ca sannyasanฤd eva siddhiแน samadhigacchati ॥ 4 ॥
๐ฎ๐ณ เคนिเคจ्เคฆी เค เคจुเคตाเคฆ (Hindi Translation)
เคฎเคจुเคท्เคฏ เคेเคตเคฒ เคเคฐ्เคฎों เคा เคเคฐเคฎ्เคญ เคจ เคเคฐเคจे เคธे เคจिเคท्เค्เคฐिเคฏเคคा (เคเคฐ्เคฎเคฐเคนिเคค เค เคตเคธ्เคฅा) เคो เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เคนोเคคा, เคเคฐ เคेเคตเคฒ เคธंเคจ्เคฏाเคธ เคงाเคฐเคฃ เคเคฐ เคฒेเคจे เคธे เคธिเคฆ्เคงि (เคฎोเค्เคท) เคी เคช्เคฐाเคช्เคคि เคจเคนीं เคนोเคคी।
๐ English Translation
A person does not attain freedom from action (naiแนฃkarmya) merely by refraining from work, nor does one attain perfection (siddhi) simply by renunciation alone.
๐ง เคต्เคฏाเค्เคฏा (Detailed Explanation in Hindi)
เคเคธ เคถ्เคฒोเค เคฎें เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคเค เคฌเคนुเคค เคนी เคเคนเคฐा เคเคฐ เคต्เคฏाเคตเคนाเคฐिเค เคธเคค्เคฏ เคช्เคฐเคเค เคเคฐ เคฐเคนे เคนैं। เคตเคน เคเคนเคคे เคนैं เคि เคेเคตเคฒ เคเคฐ्เคฎ เคจ เคเคฐเคจे เคธे เคोเค เคต्เคฏเค्เคคि "เคจैเคท्เคเคฐ्เคฎ्เคฏ" เคฏाเคจी เคเคฐ्เคฎों เคธे เคชเคฐे เคी เค เคตเคธ्เคฅा เคो เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เคเคฐ เคธเคเคคा। เคธाเคฅ เคนी, เคेเคตเคฒ เคธंเคจ्เคฏाเคธ (เคธाเคงाเคฐเคฃ เคीเคตเคจ เคธे เคตिเคฐเค्เคคि เคฏा เคตเคธ्เคค्เคฐ เคงाเคฐเคฃ เคฎाเคค्เคฐ) เคो เค เคชเคจाเคเคฐ เคोเค เคธिเคฆ्เคงि เคช्เคฐाเคช्เคค เคจเคนीं เคเคฐ เคธเคเคคा।
เคฏเคน เคเคจ เคฒोเคों เคे เคฒिเค เคเค เคेเคคाเคตเคจी เคนै เคो เคธोเคเคคे เคนैं เคि เคธเคค्เคฏ เคी เคช्เคฐाเคช्เคคि เคेเคตเคฒ เคฌाเคนเคฐी เคชเคฐिเคค्เคฏाเค เคธे เคนोเคคी เคนै। เคृเคท्เคฃ เคฏเคน เคธ्เคชเคท्เค เคเคฐ เคฐเคนे เคนैं เคि เคंเคคเคฐिเค เคชเคฐिเคค्เคฏाเค เคเคฐ เคธเคฎเคฐ्เคชเคฃ เค़เคฐूเคฐी เคนै, เคจ เคि เคेเคตเคฒ เคฌाเคนเคฐी เคฐूเคชांเคคเคฐเคฃ।
เคเคธเคा เคธाเคฐ เคฏเคน เคนै เคि เคจिเคท्เคाเคฎ เคเคฐ्เคฎ, เคฏाเคจी เคซเคฒ เคी เคเค्เคा เคे เคฌिเคจा เคเคฐ्เคคเคต्เคฏ เคा เคชाเคฒเคจ, เคนी เคตाเคธ्เคคเคตिเค เคฎोเค्เคท เคी เคเคฐ เคฒे เคाเคคा เคนै। เคेเคตเคฒ เคนाเคฅ เคชเคฐ เคนाเคฅ เคฐเคเคเคฐ เคฌैเค เคाเคจा เคฏा เคญเคเคตा เคตเคธ्เคค्เคฐ เคชเคนเคจ เคฒेเคจा เคนी เคธเคฎाเคงाเคจ เคจเคนीं เคนै।
๐ Detailed Explanation in English
In this verse, Lord Krishna demolishes two common misconceptions:
-
That by avoiding all action, one can attain spiritual freedom (naiแนฃkarmya).
-
That simply by adopting external renunciation (sannyฤsa), one can attain perfection (siddhi).
Krishna clarifies: inaction is not the same as liberation. Spiritual growth requires right action, not no action.
He also warns against superficial sannyฤsa — renunciation in appearance but not in inner detachment. A person may give up worldly duties outwardly but still be mentally attached to desires and outcomes.
Therefore, Krishna is guiding Arjuna (and us) toward Karma Yoga — the path where you act according to your dharma, without selfish desire, and remain inwardly unattached. That is the real sannyฤsa.
๐ก Life Lessons / Practical Takeaways
-
❌ Avoiding responsibility doesn't make you spiritual. Inaction is not the goal—detachment in action is.
-
๐ง Renunciation is internal. Putting on robes or quitting your job doesn't equal enlightenment.
-
๐ฏ True liberation lies in how you act, not in whether you act.
-
⚖️ Balance is key. Perform your duties with full effort but without ego or desire for results.
-
๐ค️ Spiritual life doesn’t mean escape—it means deeper engagement with wisdom.
๐ Conclusion
This verse strikes at the heart of spiritual escapism. Krishna makes it clear: Moksha (liberation) doesn’t come from withdrawal or idleness—it comes from wise, selfless action.
Don’t confuse stillness with stagnation or renunciation with running away. The Gita teaches a revolutionary idea: You can attain the highest spiritual goal while actively living your worldly life, as long as you act with detachment and purpose.
The true yogi is not the one who avoids life but the one who transforms life into a path of devotion and self-realization.
No comments:
Post a Comment