๐ เคถ्เคฒोเค (Sanskrit)
เคจ เคนि เคเคถ्เคिเคค्เค्เคทเคฃเคฎเคชि เคाเคคु เคคिเคท्เค เคค्เคฏเคเคฐ्เคฎเคृเคค् ।
เคाเคฐ्เคฏเคคे เคน्เคฏเคตเคถः เคเคฐ्เคฎ เคธเคฐ्เคตः เคช्เคฐเคृเคคिเคैเคฐ्เคुเคฃैः ॥ 5 ॥
๐ค IAST Transliteration
na hi kaลcit kแนฃaแนam api jฤtu tiแนฃแนญhaty akarma-kแนt
kฤryate hy avaลaแธฅ karma sarvaแธฅ prakแนti-jair guแนaiแธฅ ॥ 5 ॥
๐ฎ๐ณ เคนिเคจ्เคฆी เค เคจुเคตाเคฆ (Hindi Translation)
เคोเค เคญी เคต्เคฏเค्เคคि เค्เคทเคฃเคฎाเคค्เคฐ เคญी เคเคฐ्เคฎ เคिเค เคฌिเคจा เคจเคนीं เคฐเคน เคธเคเคคा, เค्เคฏोंเคि เคช्เคฐเคृเคคि เคธे เคเคค्เคชเคจ्เคจ เคुเคฃों เคฆ्เคตाเคฐा เคตเคน เค เคจाเคฏाเคธ เคนी เคเคฐ्เคฎ เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคฌाเคง्เคฏ เคนोเคคा เคนै।
๐ English Translation
Indeed, no one can remain inactive even for a moment. Everyone is compelled to act, helplessly, by the qualities born of nature (prakriti).
๐ง เคต्เคฏाเค्เคฏा (Detailed Explanation in Hindi)
เคเคธ เคถ्เคฒोเค เคฎें เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคฏเคน เคฌเคคाเคคे เคนैं เคि เคฎाเคจเคต เคธ्เคตเคญाเคตเคคः เคเคฐ्เคฎเคถीเคฒ เคนै। เคोเค เคญी เคช्เคฐाเคฃी เคाเคนे เคिเคคเคจा เคญी เคช्เคฐเคฏाเคธ เคเคฐे, เคตเคน เคเค เค्เคทเคฃ เคे เคฒिเค เคญी เคจिเคท्เค्เคฐिเคฏ เคจเคนीं เคฐเคน เคธเคเคคा। เคाเคฐเคฃ เคฏเคน เคนै เคि เคนเคฎ เคธเคญी เคฎें เคช्เคฐเคृเคคि เคे เคคीเคจ เคुเคฃ—เคธเคค्เคค्เคต, เคฐเคเคธ เคเคฐ เคคเคฎเคธ—เคธเค्เคฐिเคฏ เคนैं, เคเคฐ เคฏे เคนเคฎें เคฒเคाเคคाเคฐ เคुเค เคจ เคुเค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคช्เคฐेเคฐिเคค เคเคฐเคคे เคนैं।
เคฏเคน เคถ्เคฒोเค เคเคจ เคฒोเคों เคो เคธंเคฌोเคงिเคค เคเคฐเคคा เคนै เคो เคธोเคเคคे เคนैं เคि เคจिเคท्เค्เคฐिเคฏ เคฐเคนเคเคฐ เคฏा เคธเคฌ เคुเค เคค्เคฏाเค เคเคฐ เคตे เคฎोเค्เคท เคชा เคธเคเคคे เคนैं। เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เคธ्เคชเคท्เค เคเคฐเคคे เคนैं เคि เคเคฐ्เคฎ เคธे เคญाเคเคจा เคธंเคญเคต เคนी เคจเคนीं เคนै, เค्เคฏोंเคि เคนเคฎाเคฐी เคช्เคฐเคृเคคि เคนเคฎें เคฒเคाเคคाเคฐ เค्เคฐिเคฏा เคी เคเคฐ เคงเคेเคฒเคคी เคนै।
เค เคธเคฒ เคฎें, เคนเคฎ เคถाเคฐीเคฐिเค เคฐूเคช เคธे เคญเคฒे เคนी เคถांเคค เคฌैเค े เคนों, เคฒेเคिเคจ เคฎाเคจเคธिเค เคธ्เคคเคฐ เคชเคฐ เคตिเคाเคฐ, เคจिเคฐ्เคฃเคฏ, เคญाเคตเคจा เคเคฆि เคी เคเคคिเคตिเคงिเคฏाँ เคฒเคाเคคाเคฐ เคเคฒ เคฐเคนी เคนोเคคी เคนैं। เคเคธเคฒिเค เคจिเคท्เค्เคฐिเคฏเคคा เคเค เคฎिเคฅ्เคฏा เคงाเคฐเคฃा เคนै।
๐ Detailed Explanation in English
Krishna here states a universal truth: no one can be truly inactive. Even if one attempts to abstain from all actions, the mind continues to think, feel, and react.
This verse addresses those who believe that spiritual progress means sitting still or withdrawing from the world. Krishna firmly denies this notion. He says, everyone acts, even involuntarily, because action is driven by the three modes (gunas) of material nature—sattva (goodness), rajas (passion), and tamas (ignorance).
Even breathing, digesting, blinking, or thinking are actions. Whether we like it or not, nature keeps us moving.
Therefore, rather than avoiding action, the right path is to perform one’s duties with awareness and detachment—this is the heart of Karma Yoga.
๐ก Life Lessons / Practical Takeaways
-
๐ Inaction is impossible. Even when we think we are "doing nothing," our body and mind are still active.
-
๐ง Your nature compels you to act. Instead of fighting it, align it with purpose and awareness.
-
๐ก Spiritual progress isn’t about withdrawal, but conscious action.
-
๐ฅ Don’t suppress your nature—transform it. Channel your energy into dharmic (righteous) action.
-
๐ Avoiding responsibility doesn't make you spiritual. True spirituality is found in how you act, not in avoiding action.
๐ Conclusion
Krishna's message is clear: You are constantly in motion, whether you acknowledge it or not. The goal is not to become motionless, but to act wisely, without attachment, and in harmony with your inner nature.
This shloka lays the groundwork for understanding why Karma Yoga is not only practical but essential. The secret isn’t to escape action, but to master it with wisdom.
Stay tuned—Krishna is about to expose the dangers of false renunciation and hypocrisy in the next verses.
No comments:
Post a Comment