๐️ **เคฏเคฆा เคคे เคฎोเคนเคเคฒिเคฒं เคฌुเคฆ्เคงिเคฐ्เคต्เคฏเคคिเคคเคฐिเคท्เคฏเคคि।
เคคเคฆा เคเคจ्เคคाเคธि เคจिเคฐ्เคตेเคฆं เคถ्เคฐोเคคเคต्เคฏเคธ्เคฏ เคถ्เคฐुเคคเคธ्เคฏ เค॥**
๐ IAST Transliteration:
yadฤ te mohakalilaแน buddhir vyatitariแนฃyati |
tadฤ gantฤsi nirvedaแน ลrotavyasya ลrutasya ca ||
๐ เคนिเคจ्เคฆी เค เคจुเคตाเคฆ:
เคเคฌ เคคेเคฐी เคฌुเคฆ्เคงि เคฎोเคน เคे เคीเคเคก़ เคो เคญเคฒी-เคญांเคคि เคชाเคฐ เคเคฐ เคाเคเคी, เคคเคฌ เคคू เคธुเคจी-เคธुเคจाเค เคเคฐ เคธुเคจเคจे เคฏोเค्เคฏ เคฌाเคคों เคे เคช्เคฐเคคि เคเคฆाเคธीเคจ เคนो เคाเคเคा।
๐ English Translation:
When your intellect crosses beyond the mire of delusion, then you shall become indifferent to all that has been heard and all that is to be heard.
๐ เคนिเคจ्เคฆी เคฎें เคต्เคฏाเค्เคฏा:
เคเคธ เคถ्เคฒोเค เคฎें เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เค เคฐ्เคुเคจ เคो เคเคค्เคฎเค्เคाเคจ เคी เคเค เคตिเคถेเคท เคธ्เคฅिเคคि เคे เคฌाเคฐे เคฎें เคฌเคคा เคฐเคนे เคนैं। 'เคฎोเคนเคเคฒिเคฒ' เคा เค เคฐ्เคฅ เคนै เค เค्เคाเคจ เคเคฐ เคญ्เคฐเคฎ เคा เคीเคเคก़, เคो เคนเคฎाเคฐे เคฎเคจ เคเคฐ เคฌुเคฆ्เคงि เคो เคเคเคก़ เคฒेเคคा เคนै। เคเคฌ เคฎเคจुเคท्เคฏ เคी เคฌुเคฆ्เคงि เคเคธ เคฎोเคน เคธे เคเคชเคฐ เคเค เคाเคคी เคนै—เค เคฐ्เคฅाเคค เคเคธे เคธเค्เคा เค्เคाเคจ เคช्เคฐाเคช्เคค เคนो เคाเคคा เคนै—เคคเคฌ เคตเคน เคธंเคธाเคฐ เคी เค เคจेเค เคช्เคฐเคाเคฐ เคी เคธूเคเคจाเคं, เคงเคฐ्เคฎเคถाเคธ्เคค्เคฐों, เคเคฐ เคคเคฐ्เค-เคตिเคคเคฐ्เคों เคธे เคช्เคฐเคญाเคตिเคค เคจเคนीं เคนोเคคा।
'เคถ्เคฐुเคคเคธ्เคฏ' เคเคฐ 'เคถ्เคฐोเคคเคต्เคฏเคธ्เคฏ' เคธे เคเคถเคฏ เคนै—เคो เคฌाเคคें เคเคธเคจे เคธुเคจी เคนैं (เคชเคข़े เคนुเค เคถाเคธ्เคค्เคฐ, เคเคชเคฆेเคถ, เคชเคฐंเคชเคฐाเคँ) เคเคฐ เคो เคฌाเคคें เคตเคน เคเคे เคธुเคจ เคธเคเคคा เคนै। เคเคฌ เคต्เคฏเค्เคคि เคเคค्เคฎเค्เคाเคจ เคो เคช्เคฐाเคช्เคค เคเคฐ เคฒेเคคा เคนै, เคคเคฌ เคตเคน เคฌाเคน्เคฏ เค्เคाเคจ เคे เคฎोเคน เคธे เคฎुเค्เคค เคนो เคाเคคा เคนै। เคเคธे เคिเคธी เคฌाเคนเคฐी เคช्เคฐเคฎाเคฃ เคी เคเคตเคถ्เคฏเคเคคा เคจเคนीं เคฐเคนเคคी, เค्เคฏोंเคि เคตเคน เค เคชเคจे เคญीเคคเคฐ เคธเคค्เคฏ เคो เคाเคจ เคुเคा เคนोเคคा เคนै।
๐ Explanation in English:
In this verse, Lord Krishna speaks of the evolution of the intellect. When one’s buddhi (intellect) rises above the dense fog of moha (delusion), one reaches a point where all scriptural debates, teachings, and traditions—what is heard and what is yet to be heard—lose their binding influence.
This doesn’t mean knowledge becomes irrelevant. Rather, it suggests that when a seeker attains direct realization of truth, the dependency on second-hand information fades. Such a person becomes dispassionate (nirveda) toward theoretical knowledge and relies on the inner experience of the Self.
It is a profound step toward self-realization where intellectual confusion is dissolved and clarity emerges, rendering external discourses and dogmas unnecessary.
๐ก Life Lessons / Takeaways:
-
Clarity emerges when delusion ends – A clouded mind can't see truth; clear intellect leads to spiritual insight.
-
True wisdom lies beyond books and words – Experience outweighs second-hand knowledge.
-
Self-realization brings detachment – Once you know the truth, the need for constant seeking disappears.
-
Don’t get lost in spiritual noise – Not everything that is said or written is necessary for your path.
-
Wisdom brings freedom from confusion – A steady mind is not shaken by varying opinions or teachings.
๐ Conclusion:
เคฏเคน เคถ्เคฒोเค เคเคค्เคฎเค्เคाเคจ เคी เคเค เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เค เคตเคธ्เคฅा เคा เคธंเคेเคค เคฆेเคคा เคนै—เคเคนाँ seeker (เคธाเคงเค) เคธเคญी เคฌाเคนเคฐी เคธ्เคฐोเคคों เคเคฐ เค्เคाเคจ เคे เคธ्เคฐोเคคों เคธे เคชเคฐे เคเคฒा เคाเคคा เคนै। เคถ्เคฐीเคृเคท्เคฃ เค เคฐ्เคुเคจ เคธे เคเคน เคฐเคนे เคนैं เคि เคเคฌ เคเคธเคी เคฌुเคฆ्เคงि เคฎोเคน เคे เคीเคเคก़ เคธे เคเคชเคฐ เคเค ेเคी, เคคเคฌ เคตเคน เคธ्เคตाเคญाเคตिเค เคฐूเคช เคธे เคเคจ เคฌाเคคों เคธे เคจिเคฐเคชेเค्เคท เคนो เคाเคเคा เคो เคชเคนเคฒे เคเคธे เคเคเคฐ्เคทिเคค เคเคฐเคคी เคฅीं। เคฏเคน เค เคตเคธ्เคฅा เคिเคธी เคो เคถाเคธ्เคค्เคฐ, เคตाเคฆ-เคตिเคตाเคฆ เคเคฐ เคฌाเคน्เคฏ เค्เคाเคจ เคी เคชเคเคก़ เคธे เคฎुเค्เคค เคเคฐเคคी เคนै เคเคฐ เค ंเคคเคฐ्เคฎुเคी เคฌเคจाเคคी เคนै, เคเคนाँ เคेเคตเคฒ เคเคค्เคฎा เคा เค เคจुเคญเคต เคถेเคท เคฐเคนเคคा เคนै।
No comments:
Post a Comment